hives
Ehrenmitglied
http://www.spiegel.de/politik/ausland/0,1518,387615,00.htmlRumsfeld lehnt Begriff "Aufständische" ab
[...]
Rumsfeld will am Wochenende über das Wort "Aufständische" ("insurgents") nachgedacht haben. Dabei hatte er nach eigener Aussage eine "Erscheinung". Vor Journalisten sagte der Pentagon-Chef gestern: "Ich dachte so bei mir: 'Weißt du, das Wort gibt ihnen mehr Legitimität, als sie zu verdienen scheinen'", erklärte er seinen Sinneswandel. Der Begriff sei dort angebracht, wo ein Volk einen berechtigten Grund zur Auflehnung habe und wo die Kämpfenden den Rückhalt der Bevölkerung hätten. "Diese Leute habe keinen berechtigten Grund zu meckern", sagte er über die Personen, die fast täglich Anschläge im Irak verüben. Sie hätten durch die Verfassung und durch Wahlen die Möglichkeit, die Regierung friedlich zu verändern.
http://www.guardian.co.uk/uslatest/story/0,1282,-5445924,00.html"This is a group of people who don't merit the word `insurgency,' I think,'' Rumsfeld said Tuesday at a Pentagon news conference. He said the thought had come to him suddenly over the Thanksgiving weekend.
"It was an epiphany.''
The Daily of the University of WashingtonImmediately after the invasion of Iraq in 2003, U.S. military commanders referred to non-uniformed attackers as the "Saddam Fedayeen," and then "regime death squads."
After the military declared an end to initial major combat operations in spring 2003, Rumsfeld began calling them "dead-enders," and "former regime loyalists." When it was pointed out that the word "loyalists" might have too positive a connotation, the military began calling them "former regime elements."
But some objected that the acronym -- "FRE" -- sounded too much like "free." "Rebels" was also rejected early on for having a neutral, or even slightly positive, connotation.
Separately, a battle broke out this summer at the highest levels of the administration over what to call the larger fight against terrorism.
Meister des Neologismus?
(sorry für den kurzen Eingangspost, einen passenden thread konnte ich eben nicht finden)